pátek 20. června 2014

V sobotu jsem nasbírala asi 10kg jahod. A co teď s nimi? Vyzkoušela jsem vícero receptů...

První způsob, jak jahody zpracovat - do moučníku. Bohužel se nedochoval archivační materiál... Ale jahodovo-oříškový koláč s karamelem hovoří za vše :-) Recept na něj naleznete tu. Ale pozor! Není to nic pro slabé povahy (respektive slabé žaludky a žlučníkáře :-)).

Poté jsem vyzkoušela jahodový džem s vanilkou. Zkombinovala jsem recept od Cuketky a z Vareni.cz. Do šťávy jsem dala povařit rozříznutý lusk a vnitřek do marmelády vydlabala. Použila jsem jeden lusk na kilogram jahod (jak tomu je v receptu) a chuť vanilky v džemu nebyla hned patrná. Musí se rozležet alespoň dva tři dny. I vanilková zrníčka jsou v džemu při bližším zkoumání vidět :-) Příště ale musím nechat odpařit více tekutiny. Po zchladnutí je marmeláda stále dost tekutá.

Třetí recept, který jsem vyzkoušela byl z portálu Chuť a styl. Ten mi asi nejvíce vyhovoval co se týče poměru jahod a cukru. Ale stále jsem nedosáhla optimální konzistence. Nechci používat "umělý" pektin, musím to doladit - a nebo využít pektinu z rybízu či rebarbory.

Velice mě překvapila kombinace jahod a rebarbory. Nikdy jsem tuto kombinaci totiž neochutnala. Inspiraci jsem čerpala na Toprecepty.cz. Rebarbora dodá jahodám ten správný šmrnc. Myslím, že příští rok už rebarbora v mé zahrádce chybět nebude.


Shrnutí:
CHUŤOVĚ jsou výborné všechny tři džemy. Jahodový džem s vanilkou by ale mohl být méně sladký. Samotný jahodový džem mi sladkostí vyhovuje víc. Džem s rebarborou má fakt šmrnc.
BARVU si nejvíce zachoval džem s vanilkou, který se podle postupu vařil nejkratší dobu. Barva lze také efektivně zachránit přidáním citronové šťávy.
STRUKTUROVĚ je nejlepší asi samotný jahodový džem. Mám ráda, když je vidět, že jahodovvý džem je opravdu z jahod. U jahodového džemu s vanilkou se to nesmí přehnat s ručním mixérem. Obecně je asi nejlepší použít mačkadlo na brambory.
KONZISTENCÍ je nejhustší džem s rebarborou. Ten se ve skleničce opravdu nepohne. Jahodový džem i džem s vanilkou jsou po vychladnutí stále tekoucí. Podle očitých svědků to ale vůbec nevadí - dobře se roztírá na palačinky. Pozor ale na chleba s velkými oky :-)


A v neposlední řadě bylo třeba myslet i na zásoby do mrazáku. Podle receptu z babiččiny staré kuchařky jsem uvařila jahodové knedlíky. Jsou rychlé a chuťově výborné. Oproti tradičním kynutým knedlíkům a knedlíkům z tvarohového těsta je toto těsto velice lehké, jemné.


Příkládám recept na ovocné knedlíky - z půl kila mouky mi vyšlo těsto asi na 55 jahodových knedlíků:
  • 500g mouky (namícháme hladkou a polohrubou, o něco víc hladké)
  • 100g droždí (instantní - na půl kila mouky)
  • 80g cukru
  • 80g rozpuštěného tuku (máslo, hera, Alsan S pro alergiky a vegany)
  • mléko (rýžové, atp. pro alergiky a vegany) - mléka použijte asi tolik, aby bylo těsto tužší než na buchty, ale pozor, ať není tuhé příliš! Dala jsem okolo 200ml.
Po řádném prohnětení nechte asi půl hodiny kynout.
Zmrazit můžete knedlíky před i po uvaření. Vařte cca 5 minut, záleží na velikosti. Lepší bude, když ochutnáte testovací kousek :-).

Jak máte jahody nejraději vy? Podělte se o recept! :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat